5 způsobů, jak zařadit len do běžného jídelníčku

Pokud jste se na základě mého článku o účincích lněného semínka rozhodli zařadit ho pravidelně do svého jídelníčku, určitě vás zajímá jak na to. V tomto článku jsem pro vás shrnula několik možností použití a také zásady při konzumaci.

Abychom mohli zdravotní benefity ze lněného semínka využít v plném rozsahu, je třeba dodržet několik základních zásad:

  • Začněte s konzumací lněných semínek pomalu – například jednou polévkovou lžící denně – a postupně dávky zvyšujte. Lněná semínka jsou velmi bohatá na vlákninu a jako každá podobná potravina mají vliv na zažívání. Vaše tělo si na ně musí nejprve zvyknout.
  • Při konzumaci lněných semínek je důležité hodně pít. Minimálně 1 sklenici vody na každou lžíci semínek. Tím předejdete případným zažívacím problémům.
  • Konzumujte je čerstvě pomletá – jen z pomletých semínek využijeme všechny obsažené zdravé látky. Nedoporučuji nákup už pomletých semínek! Obsažený olej se na vzduchu velmi rychle kazí – žlukne. Pokud pomletá lněné semínka chutnají hořce, jsou žluklá. Čerstvá semínka mají jemnou oříškovou chuť.
  • Semínka si lehce můžeme pomlít sami – třeba v mlýnku na kávu nebo na koření nebo tyčovým mixerem. Nepomletá lněná semínka jsou výborná „jen“ na zlepšení zažívání.
  • Kupujte je pokud možno v bio kvalitě – konvenčním způsobem pěstovaný len může obsahovat zvýšené množství jedovatých těžkých kovů, např. kadmia.

Možné způsoby konzumace:

  • Nejjednodušší je přidávat pomletá semínka do müsli, ať už doma namíchaného nebo koupeného.
  • Lněná semínka je možné rozemlít na jemnou mouku, tuto smíchat s běžnou moukou a použít na pečení, jak na sladko tak na slano. Na fotografii je vánočka, kterou jsem pekla z 40 % špaldové mouky celozrnné, 50 % špaldové mouky hladké a 10 % pomletých lněných semínek. Mé rodině moc chutná. 🙂
  • Zalejeme-li celá či pomletá lněná semínka horkou vodou, vznikne tím hustý sliz, který výborně pomáhá při zánětech v žaludku nebo ve střevech.
  • Můžeme je přidávat do zeleného smoothie.
  • Jemně pomletá lněná semínka je možné smíchat s vodou a vzniklou kaši použít na pečení místo vajec.
  • Z pomletých lněných semínek můžeme uvařit výborný čokoládový pudink – bez sóje, mléka a cukru! Recept bude brzy následovat.
  • Téměř všechny zdravé účinky lněných semínek má i lněný olej. Lněný olej však velmi rychle žlukne. Proto se musí uchovávat ve tmavých lahvích v ledničce a je třeba jej rychle spotřebovat. Lněný olej má příjemnou oříškovou chuť. Měl by se konzumovat jen za studena, aby se nezničily v něm obsažené živiny.

Napadají vás ještě další způsoby, jak zařadit lněná semínka do každodenního jídelníčku? Sem s nimi! Buď je napište do komentáře nebo mně přes kontaktní formulář, abych je mohla zveřejnit!

Naďa Nezamová
Mou vášní jsou léčivé byliny, alternativní medicína a anti-aging. Po čtyřicítce jsem začala trpět různými problémy spojenými s přechodem. Pomocí přírodní medicíny se mi podařilo uvést své tělo znovu do rovnováhy. Ukazuji ženám, že existují alternativy k syntetickým hormonům, a že ne vždy je nutný chirurgický zákrok. I po padesátce se můžete cítit svěží a plné energie. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.