Len je superpotravina – působí dokonce proti rakovině prsu!

Pokud jste do dneška konzumovali lněné semínko tak maximálně ve vícezrnné housce a to ještě jen občas, tak věřím, že po přečtení tohoto článku len zařadíte do svého jídelníčku pravidelně.  Je totiž opravdovou superpotravinou!

Teď si asi říkáte, „No jo, superpotravin je spousta.“ To je určitě pravda.  Ale především pro nás všechny, co máme přes 40 let, uvedu jeden citát. Patří americké lékařce Dr. Christine Horner, která ve své knize “Waking the Warrior Goddess” 1) napsala:

„Pokud byste směli přijímat jen jednu jedinou potravinu jako přírodní lék, pak by nejlepší volbou bylo rozhodnout se pro lněné semínko.“

Len spolu se sezamem patří k nejvýživnějším potravinám na celém světě. Lněné semínko obsahuje ohromné množství vitamínů a výživných látek, jako jsou omega-3-mastné kyseliny, antioxidanty a hlavně fytoestrogeny, konkrétně lignany.

Vliv lněného semínka na zdraví je opravdu široký:

  • Je to cenný zdroj vlákniny, tím podporuje trávení
  • Pomáhá při hubnutí, protože zasytí, snižuje pocit hladu a chuť na sladké
  • Pomáhá při zánětech v oblasti žaludku a střev
  • Má příznivý vliv na cévy, působí preventivně proti arterioskleróze
  • Omega-3-mastné kyseliny z lněného semínka pomáhají regulovat krevní tlak a redukují riziko vysokého krevního tlaku
  • Omega-3-mastné kyseliny podporují činnost mozku
  • Obsahuje důležité vitamíny skupiny B, např. vitamin B2= riboflavin, B3=niacin, B6=pyridoxin
  • Obsahuje bohaté spektrum minerálních látek, např. hořčík, fosfor, železo
  • Snižuje hladinu škodlivého LDL-cholesterolu v krvi a zvyšuje hladinu potřebného HDL-cholesterolu a tím chrání před infarktem a mrtvicí
  • Fytohormony zvané lignany chrání před rakovinou a pomáhají při potížích v období přechodu

Lignany se nacházejí v různých rostlinách, ale ve lněném semínku jsou v nejvyšší koncentraci.

Obsah lignanů v různých potravinách v µg/100 g: 2)

Co to jsou ty lignany? K čemu je potřebujeme?

Jak už jsem psala, lignany patří do skupiny rostlinných hormonů, tak zvaných fytoestrogenů. Lignany mají schopnost vyrovnávat hormonální nerovnováhu. Při nedostatku estrogenů zvyšují jeho hladinu a při zvýšené hladině estrogenů ji zase snižují.

Podle výsledků mnoha vědeckých studií má vyrovnávající účinek lignanů ze lněného semínka na hormony tyto následky:

  • Zmírnění potíží v období přechodu, např. snížení návalů horka, nočnímu pocení
  • Působí proti osteoporóze
  • Působí proti rakovině, zvláště rakovině prsu, prostaty, tlustého střeva
  • Působí proti artróze, zánětu kloubů – třeba se vám to zdá překvapivé, ale kloubní problémy také souvisí s úbytkem hladiny hormonů
  • Lignany působí jako antioxidanty. Chrání veškeré buňky v těle pro tzv. volným radikálům, které naopak buňky poškozují

Pokud Vás tyto informace zaujaly, tady jsou další podrobnosti a odkazy na klinické studie, o které se výše uvedené informace opírají:

Lněné semínko pomáhá léčit rakovinu prsu a působí i preventivně

Ženy v přechodu trpí zvýšeným rizikem onemocnění rakovinou prsu. Je to proto, že v období přechodu – a nejen tehdy – dochází velmi často k nerovnováze mezi hlavními ženskými hormony, estrogenem a progesteronem. Dochází k takzvané estrogenové dominanci. To znamená, že tělo snížilo produkci progesteronu, takže poměr mezi estrogenem a progesteronem už není tak vyvážený, jako byl doposud.

Lněné semínko je významným zdrojem omega-3 mastných kyselin, tudíž redukuje zánětlivé procesy a snižuje schopnost dělení rakovinných buněk. Nejnovější studie z Portugalska potvrdila, že konzumace zvýšeného množství Omega-3 mastných kyselin způsobuje zmenšení nádoru rakoviny prsu! 3)

K podobným výsledkům došly i jiné klinické studie. Ve Švédsku na příklad zjistili, že lněné semínko hraje významnou roli také v prevenci rakoviny prsu a to především u žen v menopauze. 4)

Konzumace lněného semínka spolu s nízkotučným jídelníčkem také snižuje riziko mužů onemocnět rakovinou prostaty. To prokázala studie na americké Duke-universitě. 5)

Konzumace lněného semínka snižuje návaly horka.

Podle studie v Mayo-klinice in Minnesotě (USA) se u žen, které konzumovaly denně 40 gramů lněného semínka, snížila frekvence návalů o polovinu! Konkrétně z průměrných 7,3 návalů za den na 3,6 návalů za den. 6)

Lněné semínko snižuje vysoký krevní tlak

Jak už jsem psala, lněné semínko má velmi široký vliv na naše zdraví. Jen ve stručnosti ještě uvedu dvě studie, které prokázaly vliv na snížení vysokého krevního tlaku a na arteriosklerózu. 7), 8)

Kolik těch semínek bychom měli přijímat, aby nám pomáhala? Mělo by to být kolem 30 – 40 gramů pokud možno čerstvě pomletých semínek denně. Což jsou zhruba 3 polévkové lžíce. Zdá se Vám to hodně? Rozhodně konzumace lněných semínek nemá žádné nežádoucí vedlejší účinky, jako má většina léků. V dalším článku Vám napíšu pár tipů, jak semínka zařadit do běžného jídelníčku.

Literatura:

Naďa Nezamová
Mou vášní jsou léčivé byliny, alternativní medicína a anti-aging. Po čtyřicítce jsem začala trpět různými problémy spojenými s přechodem. Pomocí přírodní medicíny se mi podařilo uvést své tělo znovu do rovnováhy. Ukazuji ženám, že existují alternativy k syntetickým hormonům, a že ne vždy je nutný chirurgický zákrok. I po padesátce se můžete cítit svěží a plné energie. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.